Moi, mitä etsit?

search
1.10.2024

Hartwall panostaa päästöttömiin kuljetuksiin: mittava investointi latauspisteisiin käynnistää raskaan liikenteen sähköistymisen

Hartwallin juomat saavat jatkossa täysin päästötöntä kyytiä, kun niitä kuljettaa Suomen ensimmäinen sähköllä kulkeva Volvo FH Aero-mallin HCT-yhdistelmä. Hartwallin Lahden panimolle asennetaan uudet latausasemat tukemaan raskaan liikenteen siirtymistä päästöttömiin vaihtoehtoihin.

Hartwallilla on jo pitkään tehty töitä kuljetusten päästöjen vähentämiseksi. Vuonna 2021 Hartwall selvitti yhdessä Teknologian tutkimuskeskuksen kanssa erilaisia keinoja kotimaan kuljetusten pienentämiseen datan avulla.

“Logistiikassa syntyy noin 11 prosenttia koko arvoketjun päästöistä”, avaa Hartwallin logistiikkapäällikkö Tomi Heinäaho, joka kertoo laskelmien koskevan koko Royal Unibrew -konsernia.

“Projektin kautta saimme konkreettisia oppeja siitä, millä keinoin päästöt saadaan kuriin.”

Tutkimustulosten perusteella Hartwallilla on testattu päästöttömiä logistiikkaratkaisuja. Viimeisimpänä hankittiin ajoon sähköllä kulkeva yli 31-metrinen ajoneuvoyhdistelmä.

"Uskomme, että sähköistäminen on avaintekijä kohti päästöttömiä maantiekuljetuksia. Meillä on hyviä kokemuksia täyssähköisistä raskaista HCT-yhdistelmistä tehtävissä, joissa on suuret kokonaispainot ja korkea käyttöaste”, kertoo Volvon sähköisistä kuljetusratkaisuista vastaava tuotepäällikkö Janne Silvonen.

Juomalastissa Lahden ja Helsingin välillä kulkevan täyssähköisen yhdistelmän päästöt ovat jopa 100 prosenttia pienemmät kuin fossiilisilla polttoaineilla kulkevissa autoissa. Täysperävaunuyhdistelmän omistaa ja sitä operoi Storemen Logistics.

“Tämä on meille iso ja innostava avaus! Nyt pääsemme keräämään yhdessä Hartwallin ja Volvon kanssa lisää kokemuksia raskaista sähköajoneuvoista kaupallisessa HCT-käytössä”, iloitsee toimitusjohtaja Jari Jokinen.

Latauspisteisiin investoiminen tukee sähköistymistä

Hartwall sijoittaa uusiutuviin polttoaineisiin ja uudenlaiseen ajoneuvotekniikkaan, mutta myös latauspisteisiin. Destia asentaa Kempowerin latauspisteet Hartwallin panimolle Lahdessa ja ne saadaan käyttöön syksyn aikana.

“Tämä on mittava investointi, joka tukee raskaan liikenteen sähköistymistä”, kertoo Hartwallin logistiikkapäällikkö Tomi Heinäaho.

Yhdistelmää operoivan Storemen Logisticsin Jokinen kertoo, että 21 tunnin vuorokausiajoon suunnitellun 68 tonnia painavan yhdistelmän lataaminen tulee optimoida.

“Hartwallilla pääsemme lataamaan akut lastauksen aikana uusien latauspisteiden ansiosta.”

Nyt käyttöön otetun uuden täyssähköisen Aero-mallin lisäksi Hartwallilla on käytössä sähköllä kulkevia pakettiautoja ja sähkökuorma-autoja kaupunkijakelussa. Lisäksi teillä liikkuu biokaasulla kulkevia ajoneuvoyhdistelmiä siirtoajossa ja biokaasulla kulkevia kuorma-autoja maaseutujakelussa. Haja-asutusalueilla Hartwall on siirtynyt osin yhdistettyihin kuljetuksiin, joka tarkoittaa sitä, että juomien lisäksi samassa kuljetuksessa voidaan toimittaa myös muita tuotteita.

“Yksi dataan perustuva askel kerrallaan pääsemme lähemmäksi päästöjen puolittamista ja lopulta nettonollaa”, Heinäaho iloitsee.